torsdag 11 mars 2010

Bröd, typ...

Ibland vill jag ha en macka, men bröd mår jag inte bra av. Då har ett recept från Airams blogg räddat mig! Vi har modifierat det lite, så det passar oss.. jag vill ha det lite saltare än orginalet tex.

6 ägg, delade i vita och gula för sig
1 tsk salt
1 msk fiberhusk
200 g Philadelphiaost, gärna smaksatt men naturell ger ett neutralare bröd
1/2 tsk bakpulver
6 msk krossade linfrön
Om man vill: brödkryddor eller annan smaksättning


Vispa ihop äggulorna med fiberhusk, ställ det åt sidan.
Vispa äggvitorna till ett hårt skum, det ska gå att vända på skålen utan att det rinner ut. Börja på lägre fart och öka efter hand. Det tar ca 5 minuter.
Vispa ner Philadelphiaosten, salt och bakpulver i äggulesmeten, det ska bli helt slätt.
Vänd försiktigt ner ägg/ost-blandningen och linfröna i äggvitorna. VÄND ner dem med en slickepott, vispa inte, då försvinner luften ur äggvitorna och brödet blir hårt, torrt och platt. Inte kul :)


Klicka ut smeten på en plåt och grädda ca 15 minuter i 200 grader. Vill man kan man strö tex sesamfrö över brödet innan man gräddar det. Har inte testat det än men det BORDE funka som hamburgerbröd :)


1 kommentar:

  1. Det brödet brukar jag oxå baka.
    Det har räddat mej, eftersom att jag tycker så mycket om bröd. Ska ställa mej och baka det nu...

    SvaraRadera