måndag 26 oktober 2009

Gräddig köttfärssås

Ett mycket enkelt recept... och som många av mina recept sådärpåettungefär :)

Du behöver:
Köttfärs av valfri sort (jag använder ren eller älg eftersom det är det som oftast finns i min frys och jag tycker om smaken, ska jag köpa blir det nötfärs)
Gul lök
Ev vitlök
Smör (eller smör o rapsolja på flaska...)
Tomatpuré
Visgrädde
Salt, peppar, grillkryddabasilika och vad man annars önskar
Ev en skvätt ketchup (jag vet, den är inte så LCHF/GI/Whatever men jag tycker det behövs för att få bort plåtburkssmaken...:))

Gör så här:
Bryn köttfärsen, ev med lite extra smör. Ren och älg är magert kött och behöver ofta en extra skvätt. . Har du mycket färs så stek den i omgångar, den ska vara lite "knorvig" och gärna ha lite större bitar i sig och med lite stekyta här och var. Häll över i stekgryta eller liknande allteftersom.
Hacka löken fint under tiden. Låt den sen svettas i en rejäl klick smör. Vill man kan man finhacka vitlök och låta den svettas med. Den ska INTE pressas, den hackade vitlöken blir mycket mildare och godare i smaken! Löken får gärna bli aningen brynt mot slutet, men inte för mycket. Häll sedan ner löken i köttfärsröran.
Lägg i rejält av tomatpurén och rör runt. Grundkrydda efter tycke och smak, häll sen på en slatt grädde så det blir en tjock sås. Låt det koka upp och puttra en stund. Smaka sen av med ev mer kryddor - nu senast blev det lite Worchetershiresås, en dutt Liquid smoke, mer basilika, en slatt kalvfond och lite sånt :) Ev kan man ta i lite ketchup nu för att "runda" smaken lite och få bort metallsmaken som man ibland får från tomatpurén.

Serveras med tex kokt broccoli eller morots- och squastagliatelle (dvs tunt skivade morötter och squash som hastigt förvällts i lättsaltat vilt kokande vatten), ev med en klick creme fraiche (fullfet!) om man gjort den stark.

Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar